Mari inventii

Posted: November 28, 2008 in reading
Tags: , ,

Astazi de dimineata, cand veneam spre corporatie, mai mult dormind si visand decat cu chef de testat Megaco, mi-a atras atentia coperta unei reviste la chioscul din colt. Este vorba despre Mari Inventii, primul volum dintr-o enciclopedie lansata de Financiarul. Al doilea volum se numeste Secretele Tehnicii si este 13 Ron, cel de fata fiiind 10 Ron.

Enciclopedia este usoara si usor naiva, dar scopul exprimat al realizatorilor ei este de a crea o enciclopedie pentru copii, cu “poze mari” si “istorii fascinante”. Chiar si asa, mie mi s-a parut faina si am trecut pe nerasuflate, in metrou, prin cele 55 de pagini colorate. Asa am aflat, de exemplu, ca lipiciul a fost folosit initial in anii 3000 i.e.n, de catre egipteni, pentru a asambla mobila…sau ca sahul a fost inventat in anii 500 i.e.n, in India, iar pozitia castigatoare sah mat inseamna in araba regele a murit. Inventiile sunt clasificate pe Viata de zi cu zi, Transporturi, Comunicatii, Instrumente si aparate, Putere si Energie, Razboi si Pace, Viata si Medicina.

mi

Informatiile de aici tin, pana la urma, de cultura generala, dar a le avea pe toate la un loc este un punct de plecare pentru a cauta mai departe detalii despre fiecare. Cand eram mai micuta se publica un fel de atlas al lumii, pentru copii, din diverse domenii. In fiecare luna apareau cateva capitole si trebuia sa le cumperi si sa le pui in dosar cu coperte colorate si cu sina, pentru ca dupa un an sa ai prima parte din atlas – am uitat cum ii spune. Imi amintesc ca strangeam bani din alocatie sa mi-l pot procura si eram foarte happy cand aveam dosarul meu propriu, alcatuit de mine. Prin faptul ca editura publica numai cate un capitol, apucam si sa citesc cu atentie fiecare articol, iar la sfarsitul anului aveam toate informatiile din atlas la mine in capsor.

Apropo de Mari Inventii, din enciclopedie nu putea lipsi Leonardo da Vinci si ale lui inventii/imbunatatiri tehnice. Daca nu stiati, in perioada 1 oct ’08 – 31 ian ’09, la Teatrul de Opereta este prezentata Expozitia Leonardo da Vinci – Inventiile unui Geniu, la care sper sa ajung chiar maine. Leonardo s-a nascut in 1452, langa Florenta, fiind fiul nelegitim al lui Piero da Vinci, notarul oraselului Vinci. Mama sa, Caterina, nu avea niciun fel de studii. Leonardo a fost un autodidact prin excelenta, insa formarea sa, in primul rand ca pictor, i se datoreaza lucrului in studioul lui Andrea del Verrocchio. Vizitand Parisul acum 2 ani, am vazut si vestita Gioconda in Louvre si alte cateva picturi ale marelui artist.

Cu toate asta, fiind o persoana tehnica, astept cu nerabdare sa vad inventiile tehnice, schitele si lucrarile lui da Vinci, mai ales Codicele despre zborul pasarilor, artistul fiind in mod special atras de fenomenul zborului. Abia astept sa ma joc eu cu instrumentele alea, sa citesc schitele de pe foile pe care chiar da Vinci a trecut insemnarile inventiilor sale.

Comments
  1. Ionela says:

    Foarte fain articolul. Tocmai am gasit un cadou f potrivit pentru verisoara mea πŸ˜€

  2. Hey. Ma bucur ca ti-a placut. O sa fie dificil in perioada asta cu cadourile. Mai ales daca vrei sa gasesti ceva personalizat si de efect.

  3. Grim.Gringo says:

    off: bravo, ai reusit sa-ti pui poza la comentarii πŸ˜€ acum ai cel mai haios avatar :))

    on: arata bine brosura.Ca si informatii, materialele de genul asta de la noi or sa fie mereu inferioare celor din afara, sau la ce gasesti pe net! desigur, sunt la indemana si dau bine in biblioteca πŸ˜€ mie mi se pare mai interesanta documentarea unui astfel de subiect Da capo al fine(cu timeline unde e posibil) πŸ™‚
    istorie nationalista: cica ziaristica modernΔƒ ar fi fost inventata de un trac πŸ™‚ vreun dacolog pe aici sa completeze ? πŸ˜€

  4. da, ms, ms…am poza..nu chiar ce voiam eu…merge, mnah

    Iar referitor la revistele “din afara”, nu stiu la ce nivel sunt cu cele de tip documentar, am vazut prea putine, din pacate.

    1. Un articol cap-coada despre unul din subiecte, da, ar fi idee sa punem pe blog, nu pentru ca nu ar gasi imediat oricine informatie nelimitata pe internet, dar as vrea sa vad ce idei si cunostinte se aduna;

    2. Principial, nu sunt adepta revistelor, dintr-un singur motiv: se consuma hartie. Daca nu este neaparat necesara printarea diverselor informatii, pentru mine formatul electronic este IDEAL.

    Da, imi plac cartile…iar experienta de a citi o carte Adevarata nu se compara cu aceea a lecturii electronice. Cu toate astea, eu imi donez durerea de cap si problemele cu ochii eventual capatate la citirea online, pentru a salva hartia necesara printarii acelei carti. Tu ce parere ai?

  5. Grim.Gringo says:

    save the forest, definetly πŸ˜€
    sau nu mai citi nimic, ramai sarac spiritual si fericit :))
    http://www.umbrelaverde.ro/

  6. kitty says:

    Bai daca toti v-ati bagat in seama cu “ecologismele” sa continui si eu in acelasi stil:

  7. kitty says:

    Si acum, vorbind despre colectiile de genul asta din strainatate, DeAgostini si Hachette sunt printre cei mai tari la capitolul asta. Am o colectie de reviste Hachette despre zeii egipteni, foarte bine documentata, cu mostre de documente originale despre ei, fragmente de inscriptii din piramide, etc. Iar pentru ei cel putin, preturile sunt modice, poate sa isi cumpere colectiile si tanti Aglae de la piata daca vrea.

Leave a Reply

