Boito – Iago – Verdi – Credo

Posted: January 21, 2011 in media-culture
Tags: ,

Arrigo Boito e nenea care a scris libretele pentru Otello si Falstaff ale lui Verdi. Asta a fost cea mai tare colaborare intre un poet si un compozitor, pacat ca nu s-a intamplat mai devreme, ba mai mult, chiar a inceput cu un conflict intre antipaticul tanar Arrigo, pus pe rasturnat si dispretuit compozitorii contemporani lui si Verdi, cel mai cunoscut compozitor la acel moment, worldwide.

Ceea ce mi-a placut cel mai tare la Otello (Verdi’s Otello, cum se zice pentru a-l departaja de Rossini’s Otello 😛 ) este partea care nu e facuta dupa Shakespeare, ci din entuziasmul si creativitatea lui Arrigo Boito, Credo. Verdi iubeste versiunea aceasta a Crezului, plina de rautate si ura la adresa lui Dumnezeu, departe de orice alt Crez interpretat vreodata, un Crez al lui Iago in rautatea omului, ca si creatie a unul Dumnezeu rau. Iago e noul Macbeth al lui Verdi, pentru care nu vrea o interpretare frumoasa, ci una cat mai urata si mai malefica.

Credo in un Dio crudel

“I believe in a cruel God, who has created me in his image and whom, in hate, I name . . . I am evil because I am a man.”

E de spus ca Otello a avut un succes rasunator la premiera sa din La Scala – Milano. Cred ca a fost prima opera in care s-a folosit electricitatea pentru a lumina scena (initial scena era luminata cu lumanari, de unde operele statice si inchise, fara prea mult joc scenic, apoi luminate cu gaz) – pe langa alte chestii care l-au facut pe Verdi un pioner (primul autor care a decis ca drepturile de autor pentru opera sa ramana ale compozitorului, primul care a castigat un proces important impotriva cenzorilor pentru a-si pastra opera nealterata, nu mai zic de disputele cu biserica …samd). Verdi a refuzat pe cea mai tare soprana la ora actuala in rolul lui Macbeth, pentru ca el voia pe cineva care sa cante urat…

Verdi a avut drepturi absolute asupra operei Otello. El a decis cum arata posterul de prezentare ( pe care btw nu a trecut nicio data de lansare), cata publicitate sa se faca, cine e in distributie, cate repetitii se fac si chiar sa anuleze definitiv premiera chiar si cu o zi inainte, daca asa dorea el. Asa se face ca premiera lui Otello a devenit un subiect de speculatie, pasiune nebuna a italienilor, de angoasa, de asteptare. Iar deja dupa primul pasaj coral, Verdi e chemat pe scena, aplaudat, iar dupa premiera multimea nu il lasa nici sa ajunga la trasura, si opresc trasura, doar ca sa-l aiba in mijloc lor. Nu mai zic de tipete, nebunie, lesinuri, samd. Talking about mass isteria cam ca la concertele lui Michael Jackson 😛 – doar ca aici vorbim de arta adevarata.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s